samostudium 

 
5.třída

Přítomný čas prostý  -  Present Simple

Užití: Používá se při popisu těchto činností:

- opakovaná činnost     ( I wake up at 7.00 every morning)

- dlouhodobá činnost    ( I live in Ústí nad Labem)

- zvyky a záliby             ( I drink tea in the morning. I like sweets )

- všeobecná pravda      ( It usually snows in winter)

Tvoření:

1. Kladné věty:

 

jednotné číslo

množné číslo

1

I work here.

We work here.

2

You work here.

You work here.

3

He works here.

They work here.

 

She works here.

 

 

It works well.

 

Hodiny v angličtině - Time

Nejprve se musíme naučit dvě slovíčka:

half / hɑ:f/ - půl

quarter / kwɔ:tə/ - čtvrt

V angličtině se určování času zásadně liší od českého. České 'čtvrt na dvě' se v angličtině čte jako 'čtvrt po jedné'. České 'půl druhé' je v angličtině jako 'půl po jedné'. Naše 'tři čtvrtě na dvě' je v angličtině jako 'čtvrt do dvou'.

Abychom to tedy řekli anglicky, budeme potřebovat dvě předložky:

 

past / pɑ:st/ (po)
to / tʊ/ (do)

 

6.třída

Přítomný čas prostý  -  Present Simple

Užití: Používá se při popisu těchto činností:

- opakovaná činnost     ( I wake up at 7.00 every morning)

- dlouhodobá činnost    ( I live in Ústí nad Labem)

- zvyky a záliby             ( I drink tea in the morning. I like sweets )

- všeobecná pravda      ( It usually snows in winter)

Tvoření:

1. Kladné věty:

 

jednotné číslo

množné číslo

1

I work here.

We work here.

2

You work here.

You work here.

3

He works here.

They work here.

 

She works here.

 

 

It works well.

 

 

DATA

(Je více způsobů, jak napsat a říct datum – naučíme se dva nejobvyklejší.)

1. „anglický“ způsob

píšeme: číslici + měsíc                                  říkáme: the + řad. číslovku + of + měsíc

                17 March                                        the seventeenth of March

                2 August                                         the second of August

                31 December                                  the thirty-first of December

(V datu není třeba psát u číslovky člen ani příponu – ve spojení s měsícem je jasné, že jde o řadovou číslovku. Je však třeba říci obojí – a navíc ještě „of“).

2. „americký“ způsob

píšeme: měsíc + číslici (! měsíc je první)        říkáme: měsíc + základní číslovka

                March 17                                           March seventeen

                August 2                                             August two

                December 31                                     December thirty-one

( To je jednoduchý způsob – všimněte si, že nepotřebuje dokonce ani řadovou číslovku. Původem je z USA, často se ale užívá i v Británii.)

 

7.třída

Prosím o zapsání do školních sešitů (komentáře v závorkách můžete vynechat).

AS...AS...

- pro vyjádření podobnosti užíváme vazbu

as (příd. jméno) as (pod. jméno)- častá jsou ustálená spojení

´as big as an elephant´

´as dry as a bone´

´as white as snow´ (Sníh je nepočitatelný, proto bez členu.)

´as cool as a cucumber´ (Někdy jsou pro nás poněkud nezvyklá.)

 

- můžeme samozřejmě tvořit i vlastní spojení, nebo být dokonce ironičtí

´as fast as a snail´

 

8.třída

Přítomný čas průběhový k vyjádření budoucnosti

Nejprve si připomeňme, jak se tvoří přítomný čas průběhový:

                 tvar slovesa be + významové sloveso + koncovka -ing

příklad:  I  am + watch + ing  TV.  ( I am watching TV)

 

 

Zde je náš příklad pejska:

 hlava ( sloveso be)  + tělíčko (významové sloveso) + ocásek ( koncovka -ing)

Tímto časem ( přítomným časem průběhovým) vyjadřujeme děj, který se děje právě teď, ale nejen to, časem můžeme vyjádřit i budoucnost.

A to: pro činnosti, které jsou pevně naplánované, obzvláště pokud jsou již zařízené a zajištěné!

Příklad: Zítra navštívím babičku. : I am visiting grandma tomorrow.

Babička s tím počítá, má doma navařeno.

 

Již tedy známe 3 způsoby vyjádření budoucího času a to:

1. pomocí slovesem will

2. vazbou be going to

3. přítomným časem průběhovým

 

Představte si nyní budoucí plány jako zápisky v diáři:

1. WILL – právě jsem se rozhodl, to ještě v diáři nemám zapsané, ani vlastně nevím, jak to bude

2. BE GOING TO – už jsem rozhodnutý, ale můžu to změnit, do diáře to napíšu tužkou (abych mohl vygumovat)

3. přítomný průběhový – pevný plán, nebudu či nemůžu ho změnit, do diáře zapíšu propiskou

EVERYBODY   -  EVERYTHING   (každý – všechno)

SOMEBODY   -  SOMETHING     (někdo – něco)

NOBODY     -    NOTHING            (nikdo – nic)

 

ANYBODY – ANYTHING –  v záporné větě : nikdo (´There wasn´t anybody.´),

                                                                              nic (´There wasn´t anything.´)

                                           - v kladné větě: kdokoliv (´It can be anybody.´)

                                                                         cokoliv (´I will do anything for you.´)

 

! Nezapomeňte, že ve větě může být jen jeden zápor – u slovesa nebo u předmětu (nobody, nothing).

Větu „Nebyl tam nikdo.“ můžeme tedy přeložit dvěma způsoby - ´There wasn´t anybody.´

                                                                                                                      ´There was nobody.´

(Doslovný překlad těchto anglických variant by tedy byl „Nebyl tam někdo. / Byl tam nikdo.“)

 

9.třída

Prosím o zapsání do školních sešitů.

SOMEONE/ SOMETHING + -ING

- pro popis toho, co vidíme/ slyšíme používáme následující vazbu:

THERE IS/ ARE something/ someone + -ING

´There is a car coming on the road.´

´There´s a man carrying a gun.´

´There are some people looking at us.´

 

- často užíváme i slovesa smyslového vnímání ve spojení s „can“

´I can see a bird flying.´

´I can hear someone knocking on the door.´

(lze samozřejmě i s dalšími smysly)

´I can smell something burning.´

´I can touch something moving.´